To know and face functional illiteracy
Tytuł projektu: To know and face functional illiteracy
Nr projektu: 2019-1-IT02-KA204-062395
Program: Erasmus + partnerstwo strategiczne na rzecz edukacji dorosłych
Koordynator: Associazione culturale di promozione sociale ASKII BRAINERY per l'educazione permanente (Włochy)
Czas trwania: 01.09.2019 – 31.08.2021
Strona internetowa: https://kaffi-project.eu/
Wzrost poziomu umiejętności czytania i pisania wśród młodych dorosłych ludzi, którzy porzucili edukację i ludzi znajdujących się w trudnej sytuacji społecznej, jest jednym z kluczowych wymogów współczesnej Europy, na które partnerstwo projektu zamierza znaleźć odpowiedź. Eksperci reprezentujący 7 krajów europejskich: Polskę, Grecję, Hiszpanię, Słowenię, Turcję, Bułgarię oraz Włochy, opracują zbiór dobrych praktyk pozwalający zintegrować różne otwarte i elastyczne metody nauczania, mające na celu poprawę umiejętności uczenia się, szczególnie wśród osób o mniejszych możliwościach edukacyjnych lub znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Partnerstwo opracuje zestaw narzędzi opartych na edukacji poza formalnej. Udostępnione zostaną rozwiązania dla nauczycieli, edukatorów, trenerów, a także pedagogów, pozwalające minimalizować zjawisko analfabetyzmu funkcjonalnego.
Instytucje partnerskie w projekcie:
- EKPEDEYSI KATARTISI ANAPTYXI TECHNOLOGIES IPIROU I.K.E. (Grecja),
- CEPA LA MESTA (Hiszpania),
- DRUSTVO ZA RAZVIJANJE PROSTOVOLJNEGA DELA NOVO MESTO (Słowenia),
- WYZSZA SZKOLA BIZNESU I NAUK O ZDROWIU (Polska),
- Cekmekoy Halk Egitimi Merkezi (Turcja),
- Association "To Preserve The Woman" (Bułgaria)
Jak się z nami skontaktować?
Kontakt do koordynatora krajowego: j.komorek@medyk.edu.pl
Projektowe NEWSY:
Pierwsze spotkanie partnerskie w ramach projektu KAFFI
Oficjalna strona projektu KAFFI
Szkolenie w Słowenii LTT nr 1.....
Analfabetyzm wtórny - zachęcamy do lektury
3 szkolenie w ramach projektu za nami (LTTA w Warnie)
Analfabetyzm wtórny w Polsce
Poniekąd wszyscy jesteśmy w jakimś zakresie ignorantami, być może analfabetami funkcjonalnymi, trudno bowiem spodziewać się, że ludzie wykształceni będą znać się na wszystkim. Tak więc fizyk może być analfabetą z zakresu historii; ten zaś może nie znać elementarnych zjawisk fizyki. Czy nazwiemy go analfabetą? Czy człowiek, który nie umie obsługiwać smartfona, może być określony mianem analfabety? O co więc w tej problematyce chodzi? Jak określić istotę problemów? Najkrócej mówiąc, omawiane zjawisko odnosić możemy wyłącznie do efektów tzw. wykształcenia ogólnego, powszechnego wykształcenia ludzi dorosłych.
W ramach projektu KAFFI opracowany został artykuł dotyczący zjawiska analfabetyzmu wtórnego. Zachęcamy do przeczytania.
Rodzaje alfabetów - czy wiesz, że ....
Alfabet (z łac. abecedarium lub od stgr. nazw pierwszych liter alfabetu: alfa i beta) to jeden z najpopularniejszych systemów zapisywania mowy. Termin ten bywa używany w kilku znaczeniach, co jest źródłem licznych nieporozumień zarówno w dziedzinie historii jak i teorii pisma. Litery większości alfabetów ułożone są w stałym, określonym porządku alfabetycznym (sekwencyjnym). Nazwa pochodzi od dwóch pierwszych liter alfabetu greckiego: alfa (α) i beta (β).
Pierwszym alfabetem europejskim był, pochodzący od alfabetu fenickiego, alfabet grecki. Od pewnej wersji alfabetu greckiego wywodzi się większość alfabetów używanych do zapisu języków europejskich – w tym alfabet łaciński i cyrylica. Od alfabetu łacińskiego pochodzą m.in. alfabet polski (powstały przez usunięcie liter q, v i x oraz dodanie kilku liter – ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż), alfabet angielski, alfabet francuski, alfabet niemiecki, alfabet włoski i wiele innych. (pełny artykuł dostępny https://encenc.pl/alfabet/ ).
W ramach projektu KAFFI opracowana został krótka prezentacja dotycząca alfabetu oraz ciekawostkach dotyczących języków narodowych krajów partnerskich projektu. Prezentacja dostępna jest w języku angielskim, a niebawem również i w języku polskim.
DRUGIE SZKOLENIE - LTTA projektu KAFFI
W ramach projektu KAFFI w dniach 12-16.04.2021 odbyło się drugie szkolenie LTT. Niestety musiało zostać zorganizowane w trybie on-line ze względu na pandemię i ograniczenia obowiązujące w naszym kraju. Organizatorem szkolenia był WSBINOZ. Więcej informacji znajdziesz tutaj.