ICARO - Preventing school violence and exclusion through emotional education
Numer projektu: 2016-1-ES01-KA201-025508
Program: Erasmus + KA201 – partnerstwo strategiczne na rzecz edukacji szkolnej
Koordynator: Asociacion Cultural Euroaccion Murcia (Hiszpania)
Czas trwania projektu: 01.09.2016 – 31.08.2019
Strona projektu: www.icaro-project.com
Współcześnie nauczyciele zmagają się z wieloma trudnościami w swojej codziennej pracy. Biurokracja związana z wdrażaniem nowych programów i reform, brak czasu oraz wsparcia ze strony rodziców dzieci, brak dostatecznej wiedzy oraz umiejętności w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub przejawiającymi zachowania agresywne, problem niepełnych rodzin.
Możemy stwierdzić, że bycie nauczycielem to nieustanne wyzwania oraz konieczność ustawicznego rozwoju zawodowego jak i osobistego. W dzisiejszych czasach bycie nauczycielem oznacza zmaganie się z wieloma bardzo trudnymi sytuacjami, takimi jak: radzenie sobie z ciągle zmieniającym się systemem edukacji, zarządzanie licznymi klasami, coraz częstsze zróżnicowane pochodzenie uczniów, problem redukcji etatów w placówkach edukacyjnych oraz wiele innych.
Uczniowie przejawiający agresywne zachowania często pochodzą z rodzin trudnych, gdzie mogą pojawić się problemy z uzależnieniami, przemocą, trudności adaptacyjne, brak kontroli i ograniczeń wewnątrz rodziny, brak zainteresowania za strony rodziców.
Dostarczanie nauczycielom narzędzi i wsparcia w pracy z właśnie takimi uczniami stanowi główne założenie projektu ICARO. Celem projektu jest realizacja innowacyjnych działań w celu zapobiegania i redukcji przemocy w szkołach pośród dzieci w wieku 11-16 lat, poprzez realizację badań, szkoleń, doradztwa oraz wsparcia dla nauczycieli, uczniów oraz dzieci przy wykorzystaniu metod edukacji nieformalnej, podejścia holistycznego oraz indywidualnego wsparcia.
Co w tym celu robimy?
- W oparciu o założenia edukacji nieformalnej stworzyliśmy program nauczania oraz podręcznik z nowymi narzędziami oraz metodami służącymi pracy z uczniem trudnym.
- Zaplanowaliśmy i przeprowadziliśmy międzynarodowe szkolenie nauczycieli przygotowujące ich do pracy według opracowanych przez nas metod.
- W ciągu roku szkolnego zrealizowaliśmy warsztaty dla uczniów gimnazjum rozwijające kompetencje psychospołeczne oraz uczące radzenia sobie z agresją i sytuacjami konfliktowymi.
- Przygotowujemy polską wersję opracowanych materiałów dla zyskania szerszego grona odbiorców.
Do kogo adresujemy nasz projekt?
- Do nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych
- Do uczniów w wieku 11-16 lat oraz ich rodzin
Z kim współpracujemy?:
- ISIS Follonica – Włochy
- Institut IVIZ – Słowenia
- Solski Center CELJE – Słowenia
- IES – Eduardo Linares Lumeras – Hiszpania
- REDU – Rete Educare ai Diritti Umani – Włochy
- TUCEP – Tiber Umbria Comett Education Programme - Włochy
- EUROACCION – Asociacion Cultural Euroaccion Murcia – Hiszpania
- Publiczne Gimnazjum nr 40 im. Wandy Rutkiewicz w Łodzi - Polska
Jak się z nami skontaktować?
Kontakt do koordynatora krajowego: j.komorek@medyk.edu.pl
Podręcznik ICARO - activities and handouts