FAS – Fine at School
Numer projektu: 582954-EPP-1-2016-2-ES-EPPKA3-PI-POLICY
Program: Erasmus + KA3
Koordynator: Asociacion Cultural Euroaccion Murcia - Hiszpania
Czas trwania projektu: 27.02.2017 – 27.02.2021
Strona projektu: www.fineatschool.eu
Projekt FAS ma na celu zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki i promowanie różnorodności w środowisku uczenia się, zapewnienie edukacyjnego sukcesu dzieci w szkole podstawowej i gimnazjum, w szczególności tych, które mieszkają na obszarach zagrożonych i/lub na obszarach o mniejszych możliwościach.
W ramach projektu planowane i rozwijane będą - pod nadzorem właściwych władz publicznych - określone działania eksperymentalne na poziomie polityki, w celu zapobiegania oraz ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki. Do tego celu służyć będą badania, szkolenia i działania ewaluacyjne mające za zadanie stworzenie „podstaw”, które dadzą możliwość uczniom osiągnąć większą świadomość, zarówno pod względem umiejętności oraz chęci, jak również podstawowych wartości i kompetencji społecznych uwzgledniających urozmaicenie środowiska uczenia się, dzięki zastosowaniu edukacji włączającej, która wykorzystuje i integruje różne podejścia oparte na emocjonalnym wymiarze szkolnych doświadczeń. Działania te będą przydatne, ponieważ mają zapobiegać przedwczesnemu kończeniu nauki i zachęcić uczniów do wyboru odpowiedniego kierunku studiów w przyszłości, jak również mają za zadanie promować poszanowanie różnorodności, tolerancji i włączenia w środowisko szkolne.
Oczekiwanymi rezultatami projektu są:
- badania oceniające komfort uczniów w szkole;
- opracowanie i testowanie europejskich praktyk i narzędzi pedagogicznych opartych na pedagogice inkluzyjnej oraz różnorodnych stylach uczenia się, które mogą poprawić kompetencje emocjonalne i społeczne uczniów;
- zaangażowanie nauczycieli szkół i trenerów w ścieżkę szkoleniową mającą na celu wymianę doświadczeń, opinii i myśli w odniesieniu do opracowanych europejskich praktyk pedagogicznych i narzędzi;
- opracowanie ścieżki szkoleniowej dla rodziców;
- ocena wpływu i upowszechnianie wyników projektu.
Projekt został stworzony w oparciu o:
- komunikat Komisji "Przeciwdziałanie zjawisku przedwczesnego kończenia nauki: kluczowy wkład w realizację strategii Europa 2020 ";
- deklarację w sprawie promowania – poprzez edukację – postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja;
- ramy strategiczne kształcenia ET 2020 (Edukacja i Szkolenia 2020) opracowane przez grupę roboczą.
Do kogo adresujemy nasz projekt?
- do nauczycieli szkół podstawowych i średnich;
- do uczniów szkół podstawowych i średnich;
- do rodziców.
Z kim współpracujemy?:
- TIBER UMBRIA COMETT EDUCATION PROGRAMME (Włochy)
- INSTITUTE FOR TRAINING OF PERSONNEL IN INTERNATIONAL ORGANIZATION (Bułgaria)
- REGIONAL ADMINISTRATION PERNIK REGION (Bułgaria)
- FONDAZIONE ALARIO PER ELEA-VELIA ONLUS (Włochy)
- SUPERFICIE 8 SRL (Włochy)
- OXYS Management UG (Niemcy)
Jak się z nami skontaktować?
Kontakt do koordynatora krajowego: j.komorek@medyk.edu.pl
PROJEKTOWE NEWSY .....
ULOTKA PROJEKTOWA
Warsztaty dla rodziców
W ramach projektu zostały przeprowadzone warsztaty dla rodziców poruszające następujące zagadnienia:
1. Inteligencja emocjonalna - część I - prezentację z warsztatów znajdziesz tutaj.
2. Inteligencja emocjonalna - część II - prezentację z warsztatów znajdziesz tutaj.
3. Rozwój pozytywnych umiejętności społecznych - prezentację z warsztatów znajdziesz tutaj.
Badanie samopoczucia uczniów w szkole
Analiza wszystkich zagadnień przedstawionych w raporcie projektu Fine At School dowodzi, że problem wczesnego kończenia nauki jest bardzo złożony. Zasadniczo nie ma jednego czynnika, który mógłby wyjaśnić rozbieżność między odsetkiem osób wcześnie kończących naukę w poszczególnych krajach lub w Europie. Z pewnością jest to jednak obszar wymagający interwencji i działań, które pozwolą młodym ludziom zdobyć takie kompetencje i umiejętności, które pozwolą im osiągnąć sukces edukacyjny i życiowy w przyszłości. Zachęcamy do zapoznania się z wynikami raportu przedstawionymi w poniżej infografice.
STAKEHOLDER FORUM
W spotkaniach interesariuszy "Stakeholder forum" uczestniczyli przedstawiciele władz lokalnych i regionalnych, dyrektorzy i przedstawiciele szkół, nauczyciele, konsultanci oraz kierownicy ośrodków doskonalenia nauczycieli. Podczas spotkań uczestnicy zapoznali się z celami i ideą projektu oraz efektami wcześniejszych działań. Rozmawiali również o przedwczesnym kończeniu nauki i potrzebie podnoszenia kompetencji uczniów i ich dobrego samopoczucia w szkole. Uczestnicy spotkania wyrazili duże zainteresowanie działaniami projektowymi i jego rezultatami jako ważnymi elementami poprawy jakości środowiska szkolnego i edukacji. W ramach FORUM INTERESARIUSZY organizowanego przez WSBINOZ odbyło się 5 spotkań. Podczas ostatniego spotkania podsumowano działania projektu i określono kroki, które należy podjąć w najbliższej przyszłości – odbyła się dyskusja pod tytułem: „Jakie działania należy podjąć już na poziomie szkoły podstawowej, aby przeciwdziałać przedwczesnemu opuszczaniu systemu edukacji przez uczniów?”
STUDY CIRCLES
W 11 Kołach Naukowych uczestniczyło w sumie 149 uczestników. Byli wśród nich nauczyciele i dyrektorzy szkół podstawowych i średnich, psychologowie i pedagodzy, trenerzy i pedagodzy. Uczestnicy byli bardzo zainteresowani tematem spotkań i aktywnie w nich uczestniczyli. Jak powiedzieli, była to okazja do podzielenia się doświadczeniami i omówienia dobrostanu uczniów w szkole. Chociaż w systemie edukacyjnym istnieje silny nacisk na rozwijanie inteligencji emocjonalnej i umiejętności życiowych wśród młodych ludzi, możliwość dyskusji i znajdowania nowych pomysłów była bardzo cenna dla naszych uczestników. Wielu z nich zaczęło realizować zajęcia ze swoimi uczniami, nawet między poszczególnymi spotkaniami Koła Naukowego. Ich opinie i przemyślenia były bardzo cenne. Inni planowali przebieg programu dla swoich szkół lub klas. Jak powiedzieli nauczyciele, budowanie i utrzymywanie pozytywnych relacji między uczniami jest bardzo ważne - wpływa również na samoocenę uczniów, ponieważ w tym wieku rówieśnicy są bardzo ważni. Także inne aspekty IE są konieczne do ciągłego opracowywania. Wiele grup zwracało również uwagę na potrzebę zaangażowania rodziców w ten proces. Na koniec uczestnicy Kół Naukowych podkreślili potrzebę rozpowszechnienia idei projektu w innych szkołach oraz w środowisku edukacyjnym.
O EDUKACJI, O RELACJACH UCZEŃ-NAUCZYCIEL, O KOMPETENCJACH
Zachecamy do przeczytania artukułów, które zostały napisane przez prof. WSBiNoZ dr hab. Wojciecha Welskopa.
W artykułach znajdziecie cenne informacje dotyczace np. kształtowania kompetencji społecznych u młodzieży, tak aby mogła sprostać wyzwaniom współczesnego świata, dowiecie się z nich także dlaczego komunikacja jest istotnym elementem w relacji nauczyciel - uczeń oraz jak ważną rolę pełni nauczyciel w edukacji międzynarodowej.
Pełne wersje artykułów dostępne są pod poniższymi linkami:
1. KOMUNIKACJA W RELACJI NAUCZYCIEL - UCZEŃ A WYSTĘPOWANIE SYTUACJI KRYZYSOWYCH W SZKOLE
2. KOMPETENCJE SPOŁECZNE UCZNIÓW WYZWANIEM WSPÓŁCZESNEJ EDUKACJI (strona 251)
3. ROLA NAUCZYCIELA W EDUKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ
4. Rola nauczyciela–tutora w procesie wspierania rozwoju osobistego uczniów
5. Relatywizm wartości nauczyciela a kształtowanie tożsamości uczniów
Poniżej znajdują się skrócone opisy artykułów.
O projekcie Fine At School
FINE AT SCHOOL - REKOMENDACJE
„Praca edukacyjna wiąże się z silnym zaangażowaniem emocjonalnym, poznawczym i etycznym, a powodzenie działań edukacyjnych jest ściśle związane z emocjami, uczuciami i umiejętnością rządzenia nimi. Emocjonalne oderwanie i sentymentalna obojętność mogą generować depersonalizację pracy, relacyjną niepewność i dyskomfort oraz mogą przyczynić się do wzrostu „filtra afektywnego”, o którym wspomina Krashen (Principles and Practice in Second Language Acquisition, Londyn, Prentice-Hall International, 1981), czyli niekorzystnych warunków emocjonalnych – lęku, strachu, niskiej samooceny – utrudniających naukę. Sukces lub porażka w szkole zależy w dużej mierze od wyobrażenia ucznia o swoich umiejętnościach, od poczucia adekwatności lub nieadekwatności samego siebie".
Poniżej znajduje się pełny tekst rekomendacji.
NEWSLETTERY PROJEKTOWE
FINE AT SCHOOL - dokumenty w różnych wersjach językowych
Pod koniec lutego 2021 r. WSBINOZ wraz z partnerami z Włoch, Bułgarii, Niemiec pod koordynacją partnera hiszpańskiego, zakończyło realizację projektu Fine At School - FAS. Wszystkie dokumenty wypracowane w trakcie 4-letniej współpracy dostępne są w anglojęzycznej wersji językowej oraz w językach partnerów oraz w języku angielskim na stronie internetowej Komisji Europejskiej.