E-MENTORSHIP
Tytuł projektu: E-mentoring na rzecz równości w edukacji wczesnoszkolnej
Czas trwania: 31.12.2022 - 30.06.2025
Numer projektu: 2022-1-TR01-KA220-SCH-000086684
Program: Erasmus +
Kluczowa akcja: Partnerstwa współpracy w edukacji szkolnej
Koordynator: Adiyaman University Turkey www.adiyaman.edu.tr
Strona internetowa: w budowie
Facebook: w budowie
Słowa Kluczowe:
OPIS
Program e-mentoringu może pomóc w osiągnięciu celów edukacyjnych kraju goszczącego i UE poprzez bezpośrednie wspieranie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i pośrednio bardzo małych dzieci. Przede wszystkim, biorąc pod uwagę wszystkie cele wizji edukacji Turcji na rok 2023, za cele można uznać cel 1 dotyczący rozwoju i zarządzania zasobami ludzkimi oraz cele wczesnego dzieciństwa:
restrukturyzacja rozwoju zawodowego nauczycieli i dyrektorów szkół; upowszechnienie usług w zakresie wczesnej edukacji; stworzenie zintegrowanego systemu usług w zakresie edukacji wczesnoszkolnej oraz podniesienie jakości edukacji w grupach o niekorzystnych warunkach. Zgodnie z tą wizją tureckie Ministerstwo Edukacji zainicjowało nową politykę mającą na celu zwiększenie liczby niezależnych instytucji przedszkolnych lub klas przedszkolnych w granicach szkół podstawowych, a nawet szkół średnich w roku akademickim 2022 i 2023, dążąc do dotarcia do wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym. Oznacza towzrost zapotrzebowania nauczycieli przedszkolnych, którzy będą pracować w niedawno powstałych szkołach na obszarach wiejskich i miejskich o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Program e-mentoringu, który połączy doświadczonych i początkujących nauczycieli, będzie wspierał wczesne doświadczenia dzieci i może pomóc w zmniejszeniu różnic w osiągnięciach.
Oferowany w ramach projektu program e-mentoringu jest zgodny z działaniami "Postanowienia Europejskiego Obszaru Edukacyjnego i rezolucji Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie edukacji i szkoleń na następny okres (2021-2030)" przyjętej 18 lutego 2021 r., w celu poprawy jakości, równości, włączenia i sukcesu w edukacji dla wszystkich uczących się oraz zwiększenia kompetencji i motywacji w zawodzie nauczyciela. Szczególną uwagę zwraca się na promowanie "wdrażania unijnych ram jakości dla wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, dołączonych do zalecenia Rady z 2019 r. w sprawie wysokiej jakości edukacji wczesnoszkolnej i opieki nad dzieckiem". Ponadto, podczas gdy oczekuje się wzrostu wskaźnika zapisów do przedszkoli, należy wziąć pod uwagę potrzebę wysokiej jakości edukacji dzieci, nie tylko pod względem ilości, ale także jakości. Pod przewodnictwem programu "Współpraca UE w dziedzinie kształcenia i szkolenia (2021-2030) na rzecz utworzenia unijnego obszaru edukacyjnego" stosowana jest otwarta metoda koordynacji, aby osiągnąć wspólne cele i zbliżyć polityki krajowe. Wśród tych celów jest stworzenie środowiska, w którym każdy może mieć dostęp do wysokiej jakości edukacji, niezależnie od jego SES. Program e-mentoring jest bezpośrednio związany z celem UE, jakim jest "zapewnienie wsparcia dla początkowego rozwoju zawodowego personelu zaangażowanego w zapewnienie edukacji i opieki nad dziećmi." Program e-mentoringu ma zatem na celu wspieranie rozwoju nauczycieli i oferowanie rozwiązań problemów, z którymi spotykają się w pierwszych latach pracy, aby stworzyć równe i wysokiej jakości środowisko zarówno dla początkujących nauczycieli, jak i dzieci.
CELE PROJEKTU
Celem niniejszego projektu jest opracowanie skutecznego programu e-mentoringu dla początkujących nauczycieli przedszkolnych, którzy zostali przydzieleni do szkół z przewagą uczniów z grup defaworyzowanych, aby ułatwić im adaptację do zawodu nauczyciela i pomóc w poprawie jakości nauczania.
dla początkujących nauczycieli przedszkolnych, którzy zostali przydzieleni do szkół wypełnionych głównie uczniami z grup defaworyzowanych, aby ułatwić im adaptację do zawodu nauczyciela i pomóc w poprawie jakości ich nauczania. Obowiązki mentora obejmują doradztwo w zakresie praktyk instruktażowych i treści, obserwowanie nauczania i udzielanie informacji zwrotnych, demonstrowanie skutecznego nauczania, udzielanie konsultacji w zakresie planów i celów lekcji, doradztwo w zakresie kontekstu szkoły i społeczności, w tym zasobów szkolnych, zaangażowania rodziców, potrzeb uczniów. Korzyści z programu e-mentoringu to:
Dla początkujących nauczycieli:
- angażowanie się w profesjonalne uczenie się na miejscu w celu poprawy ich praktyk nauczania;
- otrzymanie wsparcia emocjonalnego, aby lepiej przystosować się do nowego środowiska szkolnego;
- otrzymywanie konkretnych porad od mentora, aby lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów i rodziców;
- rozwijanie zrozumienia kultury szkoły, społeczności, jak również uczniów;
- zwiększenie poczucia własnej wartości, pewności siebie, kompetencji, satysfakcji z pracy, zaangażowania i profesjonalizmu; zmniejszenie frustracji, wypalenia i stresu.
Dla mentorów:
- rozwijanie lepszych umiejętności rozwiązywania problemów i komunikacji;
- zwiększenie motywacji do uczenia się nowych praktyk i podejść do nauczania;
- przekazywanie swojej wiedzy początkującym nauczycielom;
- uczenie się świeżych teorii na temat nauczania od początkującego nauczyciela, który dopiero co ukończył studia licencjackie, zwiększenie poczucia własnej wartości i satysfakcji z pracy
Dla szkół:
- zapewnienie indywidualnego i łatwo dostępnego rozwoju zawodowego w szkole dla początkujących nauczycieli;
- pomoc początkującym nauczycielom w asymilacji z oczekiwaniami, misją i środowiskiem pracy szkoły;
- pomoc szkole w zmniejszeniu różnic między nauczycielami w zakresie jakości nauczania
Dla dzieci:
- tworzenie środowiska klasowego, które pomaga im odkryć i wykorzystać ich optymalny potencjał;
- podniesienie jakości nauczania, które otrzymują, tak aby były lepiej przygotowane do nauki w szkole podstawowej.
PARTNERZY PROJEKTU
- Be – Creative association - Szwecja
- INTERNATIONALE ARBEIDSVERENIG ING - Holandia
- WYZSZA SZKOLA BIZNESU I NAUK O ZDROWIU - Polska
- CENTRO INTERNAZIONALE PER LA PROMOZIONE DELL'EDUCAZION E E LO SVILUPPO ASSOCIAZIONE - Włochy
Jak się z nami skontaktować?
Kontakt do koordynatora krajowego: j.komorek@wsbinoz.pl