Competences4ESD
Tytuł projektu: Competences4ESD - An innovative ESD Key Competences Training Model for teachers in the frames of the 4SDG - Quality Education for ALL
Numer projektu: 2021-1-PL01-KA220-VET-000033148
Koordynator: Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk O Zdrowiu
Czas trwania: 28.02.2022-27.02.20224
Opis:
Projekt Competences4ESD ma na celu przyczynić się do ponownego zdefiniowania kluczowych kompetencji nauczycieli w ramach 4SDG - Edukacja wysokiej jakości dla wszystkich oraz nadać nowy wymiar edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju poprzez nowatorski model szkolenia w zakresie kluczowych kompetencji. Projekt umożliwi nauczycielom przezwyciężenie wyzwań edukacyjnych, gdy zostaną wezwani do zaangażowania uczniów i społeczności szkolnej w dyskurs zrównoważonego rozwoju.
Celem projektu jest:
- wzmocnienie pozycji nauczycieli i wyposażenie ich we wszystkie kluczowe kompetencje ESD, które są niezbędne do przewodzenia przyszłym pokoleniom, reagowania na zachodzące w świecie zmiany, krytycznego myślenia oraz systematycznego rozwijania wartości i postaw na rzecz zrównoważonej przyszłości.
- zdobycie dogłębnej wiedzy na temat potrzeb nauczycieli w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych, które przyczynią się do zrównoważonego rozwoju do roku 2030 (17 SDGs ONZ);
- opracowanie, pilotażowe przetestowanie i walidacja modelu szkolenia w zakresie kompetencji kluczowych ESD dla trenerów VET w celu przeszkolenia nauczycieli
- wspieranie wysiłków edukacyjnych w ramach cyfrowego i kreatywnego szkolenia i uczenia się w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kluczowych kompetencji ESD.
- Przypisanie nauczycielom kluczowej roli w kształtowaniu zrównoważonego rozwoju uczniów i społeczności szkolnej poprzez promowanie i stymulowanie zorientowanego na działanie, efektywnego uczenia się.
Głównym rezultatem projektu Competences4ESD jest stworzenie innowacyjnego modelu szkolenia nauczycieli w zakresie kluczowych kompetencji ESD w ramach 4SDG - Jakość edukacji dla wszystkich. Ten model szkoleniowy zapewni nauczycielom przed rozpoczęciem pracy w szkole i w trakcie jej trwania kompetencje, których potrzebują, aby skutecznie nauczać o zrównoważonym rozwoju w swoich społecznościach szkolnych. Rezultaty projektu i wyniki osiągnięte w okresie jego realizacji są następujące:
- Ramy Kompetencji Kluczowych ESD dla Nauczycieli, w tym:
- raport z syntezy powiązanej literatury dotyczącej kluczowych kompetencji nauczycieli w zakresie ESD (desk research)
- zbiór kontekstów kluczowych kompetencji nauczycieli w zakresie ESD już opracowanych na poziomie krajowym, europejskim i/lub międzynarodowym,
- badania terenowe na nauczycielach przed rozpoczęciem i w trakcie pracy nad kluczowymi kompetencjami wymaganymi do skutecznego stosowania ESD
- Na podstawie danych i informacji wygenerowanych przez badania terenowe powstanie Program Kluczowych Kompetencji ESD. Będzie to produkt końcowy projektu, na którym będą się opierać kolejne projekty
- Kurs szkoleniowy i pilotażowy Competneces4ESD,
- Edukacyjna gra planszowa z podziałem na role, której celem jest rozwijanie kluczowych kompetencji ESD wśród nauczycieli w zabawny i motywujący sposób, w oparciu o scenariusze odgrywania ról.
- Platforma e-learningowa, która będzie narzędziem online dla procesów nauczania mieszanego (face-to-face i wirtualnego).
Partnerzy:
- Stando Ltd Cyprus Kύπροσ (Kýpros) Nicosia, Grecja
- Comparative Research Network EV Berlin, Niemcy
- Univerza v Ljubljani Ljubljana, Słowenia
- Dracon Rules Design Studio Greece Θεσσαλία (Thessalia) Karditsa, Grecja
- Turun Yliopisto Finland Varsinais-Suomi Turku, Finlandia
Kontakt do koordynatora krajowego: j.wisniewski@wsbinoz.pl