AutisMUSIC
Tytuł projektu: AutisMUSIC: An innovative Music Toolkit for children with autism to improve their emotional, motivational, interpersonal and social responsiveness
Numer projektu 2023-1-PL01-KA220-SCH-000155287
Program: Erasmus+ (Współpraca partnerska na rzecz edukscji szkolnej)
Koordynator: Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu
Czas trwania: 01.10.2023 -30.09.2025
Webpage: https://autismusic.eu/
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=61555699756116
Instagram: https://www.instagram.com/autismusic24/
Opis
Dzieci dotknięte autyzmem cierpią z powodu bezpośrednich i pośrednich konsekwencji związanych z ich deficytami, takich jak fobie, samotność, lęk i niepokój oraz nieprzystosowanie społeczne. Szkoła jest ich bezpośrednim środowiskiem, po rodzinie, które przyczynia się do zaangażowania rówieśników i rozwoju społecznego oraz integracji. Jednak nauczyciele nie czują się pewnie, pracując z tymi dziećmi, aby rozwijać ich umiejętności funkcjonalne i osiągnąć pełny potencjał. Przyzwalający charakter muzyki jest niezagrażającym doświadczeniem społecznym, które pomaga dzieciom z autyzmem wchodzić w interakcje z innymi i poprawiać ich umiejętności komunikacyjne, integrację sensoryczną, socjalizację i samoregulację emocjonalną rozwój poznawczy. Zajęcia muzyczne, takie jak śpiew, rytmika, kreatywny ruch i taniec mogą inicjować i podtrzymywać komunikację społeczną i interakcje między dzieci z autyzmem i ich rówieśników. Muzyka może być również wykorzystywana jako siła integrująca, ponieważ wiąże się z tolerancją emocjonalną i akceptacją.
Mając to na uwadze, przystąpiliśmy do projektu autisMUSIC, którego głównym celem będzie stworzenie innowacyjnego zestawu narzędzi które trenerzy nauczycieli będą wykorzystywać do szkolenia nauczycieli (w tym nauczycieli-studentów, nauczycieli muzyki, nauczycieli szkół ogólnodostępnych, nauczycieli edukacji specjalnej itp.. Doświadczone organizacje partnerskie, a zwłaszcza certyfikowani muzykoterapeuci z AMUSED i STANDO będą kierować tworzeniem zestawu narzędzi, który zapewni nauczycielom wszystkie akcesoria, aby pewnie i skutecznie motywować włączenie tych dzieci poprzez stymulujące i inspirujące interwencje muzyczne, w których ich fizyczne, emocjonalne, poznawcze i społeczne potrzeby oraz reakcje funkcjonalne.
Planowane działania w ramach projektu:
CEL 1: Identyfikacja luk oraz mapowanie potrzeb i wyzwań związanych z interwencjami muzycznymi dla dzieci z autyzmem w szkołach ogólnodostępnych muzycznych dla dzieci z autyzmem w szkołach ogólnodostępnych z wykorzystaniem badań źródeł zastanych (literatura akademicka, prace badawcze, dobre praktyki itp.
CEL 2: Stworzenie innowacyjnego zestawu narzędzi muzycznych dla nauczycieli pracujących z dziećmi z autyzmem, aby zapewnić im całą wiedzę, umiejętności i kluczowe kompetencje, aby skutecznie promować ich dobre samopoczucie poprzez poprawę ich emocjonalnej, motywacyjnej, interpersonalnej i społecznej responsywności, i społeczną responsywność
CEL 3: Pilotażowe przetestowanie zestawu narzędzi AutisMUSIC z udziałem trenerów nauczycieli, nauczycieli i ich dzieci z autyzmem w celu oceny jego adekwatności, skuteczności i wpływu
CEL 4: Rozpowszechnianie zestawu narzędzi i wyników projektu wśród interesariuszy w dziedzinie edukacji i autyzmu oraz promowanie jego trwałości i powielania wśród decydentów, aby zachęcić ich do włączenia takiej innowacyjnej inicjatywy do swoich programów polityki innowacyjną inicjatywę w swoich programach polityki edukacyjnej.
Instytucje partnerskie w projekcie:
- Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego (Polska)
- MUS.ED. AMALGAMATE MUSIC EDUCATION LTD (Cypr)
- Sina Svetulka (Macedonia Północna)
- Escola B1PERancho e Caldeira (Portugalia)
- STANDO LTD - (Cypr)
Kontakt do koordynatora krajowego: j.wisniewski@wsbinoz.pl