Aqua Symphony
Tytuł projektu: AquaSymphony: Adaptacja do zmian klimatu i zrównoważone wykorzystanie wody
Czas trwania: Marzec 2024 - Marzec 2025
Numer projektu: 2023-2-IT02-KA210-SCH-000184958
Program: Erasmus +
Kluczowa akcja: Współpraca na rzecz edukacji szkolnej
Koordynator: ITIS E. Fermi - Włochy
Strona internetowa: w budowie
Facebook: w budowie
Słowa Kluczowe: Środowisko i zmiany klimatu, Świadomość na temat Unii Europejskiej, Tworzenie nowych, innowacyjnych lub wspólnych programów nauczania lub kursów
OPIS
Zmiany klimatyczne to jeden z najważniejszych obecnie tematów. Problemy środowiskowe osiągnęły poziom zagrażający życiu, co zmusza jednostki i społeczeństwa do ponownego rozważenia swoich obowiązków i odpowiedzialności wobec natury.
Zmiany klimatu wpływają na obieg wody, znacząco zmieniając dystrybucję i dostępność zasobów wodnych.
Temat "Czysta woda i warunki sanitarne" (6. 3, 4, 5, 6 podcelów) wśród Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) ma na celu skuteczne zarządzanie zasobami wodnymi i zwiększenie efektywności wykorzystania wody w celu zapewnienia zrównoważonej gospodarki wodnej. Istnieją ważne punkty dotyczące zrównoważonego zarządzania zasobami wodnymi w Europejskim Zielonym Ładzie ogłoszonym przez Komisję Europejską. Są to środki, które należy podjąć w celu ograniczenia zrównoważonego zużycia/zanieczyszczenia wody i zmniejszenia wpływu zmian klimatu na zasoby wodne. Ogólnym celem porozumienia jest przeciwdziałanie zmianom klimatu, ochrona zdrowia ludzkiego i zrównoważone wykorzystanie wody. Przewiduje się, że zmiany klimatu będą miały w przyszłości różne rodzaje/silność oddziaływania. Z tego powodu wiele instytucji/organizacji na skalę globalną i lokalną prowadzi ważne działania mające na celu podniesienie świadomości w tej kwestii.
Chociaż woda jest jednym z najbardziej niezbędnych zasobów naturalnych, jest to zasób ograniczony. Wraz z rosnącym niedoborem wody, gospodarka wodna w skali globalnej zyskuje na znaczeniu z dnia na dzień. Nauczyciele mają ogromny wpływ i odpowiedzialność w wychowywaniu uczniów. Projekt, poprzez szkolenia i obserwacje dobrych praktyk, ma na celu podniesienie świadomości nauczycieli na temat adaptacji do zmian klimatu i zrównoważonego wykorzystania zasobów wodnych, poprawę ich kompetencji, wiedzy i umiejętności cyfrowych w zakresie nauczania tego przedmiotu.
rozwój językowy i wymianę kulturową wszystkich partnerów oraz przyczynienie się do ochrony zasobów wodnych poprzez stworzenie opartego na działaniach e-podręcznika dla nauczycieli z tymi osiągnięciami.
Jednym z priorytetów programu Erasmus+ na lata 2021-2027 jest zapewnienie nauczycielom niezbędnego zrozumienia i umiejętności poprzez wspieranie adaptacji do zmian klimatu i zrównoważonego wykorzystania zasobów wodnych; doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie cyfrowego uczenia się i korzystania z narzędzi cyfrowych w ramach transformacji cyfrowej; dąży do różnorodności, docierając do nauczycieli z różnych dyscyplin i kultur w ramach włączenia społecznego.
W ramach projektu "AquaSymphony: Adaptacja do zmian klimatu i zrównoważone wykorzystanie wody", ma on na celu realizację horyzontalnego priorytetu "walki ze środowiskiem i zmianami klimatu" poprzez przyczynianie się do realizacji priorytetowych celów programu Erasmus +. Projekt wymaga dzielenia się międzynarodowymi doświadczeniami w zakresie priorytetu tworzenia i wdrażania strategii internacjonalizacji edukacji szkolnej (SCH) i nauczycieli. W tym kontekście realizowane będą również inne priorytety projektu.
REZULTATY PROJEKTU
Cele:
- Podniesienie świadomości nauczycieli na temat adaptacji do zmian klimatu i zrównoważonego wykorzystania zasobów wodnych,
- Rozwijanie ich kompetencji, wiedzy i umiejętności cyfrowych w zakresie nauczania tego przedmiotu,
- Wspieranie rozwoju językowego i wymiany kulturowej,
- Projekt ma na celu przyczynienie się do ochrony zasobów wodnych poprzez stworzenie e-podręcznika dla nauczycieli z tymi osiągnięciami i rozpowszechnienie go w szkołach i krajach wszystkich organizacji partnerskich (kształcących uczniów).
Wdrożenie:
- Szkolenie nauczycieli i demonstracja przykładów dobrych praktyk,
- Zaproszenie ekspertów i demonstracja przykładów dobrych praktyk,
- Pomoże to w opracowaniu e-podręcznika dla nauczycieli składającego się z działań wspieranych cyfrowo i zwiększy wiedzę i umiejętności cyfrowe nauczycieli.
- Przygotowanie podręcznika dla przeszkolonych nauczycieli,
- Zapewnienie szkoleń dla nauczycieli w ich kraju z wykorzystaniem tego podręcznika przez przeszkolonych nauczycieli,
- Wdrożenie podręcznika w szkołach,
- Konferencja zamykająca i panel.
Wyniki:
- Zapewnienie udziału 22 nauczycieli, maksymalnie 6 z każdego kraju, w międzynarodowych szkoleniach,
- Stworzenie e-podręcznika dla nauczycieli pod kierownictwem uniwersytetu partnerskiego,
- Przeprowadzenie lokalnych szkoleń z wykorzystaniem podręcznika dla co najmniej 220 nauczycieli w krajach partnerskich,
- Dotarcie do 500 uczniów w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych prowadzonych przez wszystkich przeszkolonych nauczycieli korzystających z e-podręcznika dla nauczycieli w swoich klasach.
PARTNERZY PROJEKTU
- WYŻSZA SZKOŁA BIZNESU I NAUK O ZDROWIU - Polska
- ANKARA MILLI EGITIM MUDURLUGU - Turcja
- COLEGIUL NATIONAL MATEI BASARAB - Rumunia
Jak się z nami skontaktować?
Kontakt do koordynatora krajowego:
- Jan Wiśniewski - j.wsiniewski@wsbinoz.pl
- Joanna Komorek - j.komorek@wsbinoz.pl