Współczesny nastolatek – świadomy dorosły
Współczesny nastolatek – świadomy dorosły. Zawiłości okresu dojrzewania okiem psychologa, socjologa, prawnika oraz dietetyka – to tytuł nowego programu edukacyjno-wychowawczego dla Zespołu Szkół nr 2 w Pabianicach, opracowanego przez Wyższą Szkołę Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi we współpracy z Powiatowym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego w Pabianicach.
Patronat nad projektem objęli: Starosta Pabianicki – Arkadiusz Jaksa oraz Prezydent Miasta Pabianice Grzegorz Mackiewicz
Program pilotażowo będzie przeprowadzony w Zespole Szkół nr 2 w Pabianicach, a w dalszej perspektywie także w innych szkołach średnich powiatu pabianickiego.
Idea programu:
We współczesnym świecie nastolatek musi mierzyć się z szeregiem problemów, których niekoniecznie doświadczały poprzednie pokolenia. Obecnie w szkołach średnich w klasach maturalnych uczą się przedstawiciele pokolenia Z, przy czym ich młodsi koledzy należą już do pokolenia Alfa, które od urodzenia jest otoczone technologią, a cyfrowe urządzenia postrzegane są jako niezbędne w ich życiu. Dla tych pokoleń, wśród czynników generujących problemy współczesnego aldolescenta, należą przede wszystkim czynniki stresogenne takie jak: zastraszanie i nękanie, problemy szkolne oraz w relacjach rówieśniczych, wszechobecna przemoc. Nastolatek z pokolenia Z i Alfa jest permanentnie poddawany cyberprzemocy w mediach społecznościowych oraz podczas codziennego użytkowania internetu. Jest również narażony, w większym stopniu aniżeli poprzednie pokolenia, na skutki zdrowotne, społeczne i psychologiczne spowodowane zwiększoną dostępnością, chociażby poprzez internet: narkotyków i substancji psychoaktywnych. Brak zrozumienia współczesnego nastolatka oraz wieloaspektowości zagrożeń, powoduje iż dzisiejsza młodzież częściej choruje na depresję oraz podejmuje zachowania ryzykowne oraz działania destrukcyjne i suicydalne.
Cel programu
Głównym celem programu jest zgłębienie genezy problemów współczesnej młodzieży, co pozwoli zorganizować działania profilaktyczne oraz wspierające młodego człowieka we współczesnym świecie oraz udzielenie kompleksowego wsparcia (przez naukowców, specjalistów) środowisku pracowników i uczniów szkół średnich powiatu pabianickiego w zakresie problematyki i spraw związanych z okresem adolescencji.
Zakres działań
W ramach programu odbędą się warsztaty z zakresu dietetyki, psychologii oraz prawa dla młodzieży, szkolenia i konsultacje dla kadry pedagogicznej. Dla nauczycieli zostaną zorganizowane między innymi szkolenia:
„Problemy adolescencji: dojrzewanie hormonalne i psychologiczne nastolatków, a kształtowanie się postrzegania płci”
Zaburzenia odżywiania – czynniki, objawy, skutki. Jak rozmawiać z nastolatkiem oraz z jego rodzicami”.
Dla młodzieży przygotowano natomiast warsztaty:
„Dieta dla mózgu nastolatka. Produkty wspomagające proces nauki oraz działające destrukcyjnie”
„Kontrola emocji. Jak sobie radzić sobie ze stresem”
„Bezpieczeństwo w sieci”
Koordynatorami i współautorami projektu są: z ramienia Uczelni dr Natalia Wittek-Smorąg - adiunkt w WSBiNoZ w Łodzi, opiekun koła naukowego ”Młodych dietetyków” , z ramienia PODNIDM w Pabianicach mgr Małgorzata Biegajło – dyrektor i nauczyciel konsultant ds. nauczania biologii. Nadzór naukowy objęła prof. WSBiNoZ dr Agnieszka Gutkowska-Wyka, Dyrektor Instytutu Dietetyki WSBiNoZ w Łodzi.
Szkolenia i warsztaty poprowadzą natomiast:
- dr Natalia Wittek-Smorąg, adiunkt w WSBiNoZ w Łodzi
- dr Agnieszka Caban –dietetyk, adiunkt w WSBiNoZ w Łodzi
- dr Adrian Kwaśny – dietetyk, adiunkt w WSBiNoZ w Łodzi
- mgr Agnieszka Stasiak – adiunkt, Dyrektor Instytutu Nauk Społecznych WSBiNoZ w Łodzi
- mgr Aleksandra Bugajak- wykładowca WSBiNoZ w Łodzi
- dr Barbara Olszewska: współautorka projektu,, nauczyciel dyplomowany, pedagog, oligofrenopedagog, socjoterapeuta, doradca zawodowy, negocjator i mediator sądowy; Specjalista PODNiDM w Pabianicach w zakresie prowadzenia szkoleń, kursów, warsztatów dla rad pedagogicznych
- dr Marzenna Majchrzak: współautorka projektu, specjalista ds. edukacji wczesnoszkolnej, zarządzania oświatą, oligofrenopedagogiki, awansu zawodowego nauczycieli. Animator kompleksowego wspomagania szkół/placówek
Do współpracy w programie zostaje włączony: Samorząd Uczniowski danej Szkoły (akcje informacyjne i promocyjne programu) Koło Naukowe „Młodych dietetyków” WSBiNoZ
Szkoła, która zrealizuje program otrzyma certyfikat placówki promującej kompleksowe wsparcie młodzieży w okresie adolescencji wydany przez WSBiNoZ w Łodzi, PODNiDM w Pabianicach.