Gender 101 - biuletyny projektowe
Biuletyn projektowy nr 1
Płeć?
Płeć (ang. gender) odnosi się do cech kobiet, mężczyzn, dziewcząt i chłopców, które są konstruowane
społecznie. Obejmują one normy, zachowania i role związane z byciem kobietą, mężczyzną, dziewczynką
lub chłopcem, a także wzajemne relacje. Jako konstrukt społeczny, płeć różni się w zależności od
społeczeństwa i może zmieniać się w czasie.
Płeć odnosi się do społecznej i kulturowej tożsamości osoby opartej na normach społecznych i oczekiwaniach związanych z byciem mężczyzną, kobietą lub inną tożsamością płciową. Może również odnosić się do biologicznych różnic między mężczyznami i kobietami, takich jak narządy rozrodcze i chromosomy. Ważne jest jednak, aby
zrozumieć, że płeć nie jest determinowana wyłącznie przez biologię i może różnić się w zależności od kultury.
Biuletyn projektowy nr 2
Słowa określające płeć
Grupy fokusowe zorganizowane na Malcie, Litwie, w Polsce, Irlandii, Włoszech i Chorwacji umożliwiły zebranie najbardziej reprezentatywnych dla uczestników słów związanych z pojęciem płci.
Porównanie wyników z tym samym rozpoznaniem w ramach zespołu projektowego i krajów uczestniczących w projekcie dobrze odzwierciedla wpływ kulturowy na pojęcie płci i indywidualną świadomość trudności związanych z płcią, kulturowy wpływ na pojęcie płci oraz indywidualną świadomość trudności i wartości związanych z płcią.
Biuletyn projektowy nr 3
GENDER 101 program dla trenerów
Szkolenie w zakresie różnorodności płciowej Jednym z rezultatów projektu Gender 101 jest stworzenie przestrzeni do szkolenia w zakresie różnorodności płci.
Szkolenie to obejmuje:
• refleksja na temat naszych własnych uprzedzeń dotyczących różnorodności płci i tego, jak uświadomić sobie te uprzedzenia
• kompleksowa sesja poświęcona zrozumieniu definicji płci
• informacje na temat edukowania i informowania rodziców o znaczeniu wsparcia rodzicielskiego podczas procesu coming outu dziecka na wszystkich jego etapach
• zrozumienie znaczenia języka dla wyrażania naszych myśli, a tym samym dla łagodzenia wszelkich konfliktów na tle płciowym
• rzeczywiste sytuacje życiowe osób zróżnicowanych płciowo, dostarczające informacji o różnicach między stereotypem, stygmatyzacją i dyskryminacją, dostrzegające szkodliwe konsekwencje wszystkich tych rodzajów uprzedzeń
Biuletyn projektowy nr 4
Narzędzia cyfrowe GENDER 101
Narzędzia cyfrowe to przełomowe narzędzia, które pomagają środowiskom edukacyjnym radzić sobie i rozumieć różnorodność i tożsamość płciową. Te unikalne narzędzia zapewniają krytyczne narzędzia, spostrzeżenia i taktyki, które pomagają wspierać debaty na temat płci, kwestionować ustalone konwencje i promować bardziej inkluzywny pogląd na tożsamość płciową. Łącząc zasoby instruktażowe, interaktywne moduły i profesjonalne wskazówki,
narzędzia cyfrowe zapewniają nauczycielom, uczniom i instytucjom edukacyjnym wiedzę potrzebną do stworzenia integracyjnego i pełnego szacunku środowiska uczenia się. Holistyczne podejście wyjaśnia skomplikowane koncepcje płci i promuje dobre samopoczucie wszystkich uczniów, zwłaszcza tych, którzy badają lub identyfikują się
z nietradycyjnymi rolami płciowymi. Narzędzia cyfrowe mają na celu obalenie stereotypów, zachęcanie do akceptacji i zagwarantowanie, że każdy czuje się uznany i szanowany w edukacji.
Biuletyn projektowy nr 5
Końcowe rezultaty projektu GENDER 101
Projekt Gender 101 umożliwił partnerom z sześciu różnych krajów europejskich utworzenie kanału dyskusyjnego z nauczycielami i rodzicami na temat różnorodności płci. Dzięki pracy ekspertów stworzono kurs szkoleniowy Masterclass z różnymi treściami, wraz z towarzyszącym mu przewodnikiem dla trenerów.
Dostępne jest również bezpłatne narzędzie online dla rodziców, którzy mogą szukać odpowiedzi na pytania dotyczące różnorodności płci. Ostatecznie, wykonana praca i stworzone narzędzia mają na celu umożliwienie dyskusji na temat różnorodności płci i umożliwienie rodzicom towarzyszenia swoim dzieciom przez cały okres ich rozwoju.